Meksnes

4 januari 2018

fez was de moeite maar wel met een gids want de medina is de grootse van Marokko. We hebben er 4 uur in rondgelopen en zagen de leerlooierijen, een weverij, een herborist en een Berberhuis vol met tapijten. Toch weer ingeluisd in de praktijk van de gidsen. In elke winkel geduldig wachten in de hoop dat je iets koopt om de percent te krijgen en wij die dachten dat , zoals beloofd de hoogtepunten van Fez zouden zien! De moskeeen en de koranschool ook wel maar daar mochten we dan weer niet binnen! Dan maar weer met de petitie taxi naar de camping, die zijn goedkoop en de chauffeurs slingeren zich een ontzettende behendigheid door het drukke verkeer. Verkeersregels tellen hier niet en een witte volle streep nog minder, als er nog een te zien is tenminste. Terug op de camping hadden we nog steeds geen water, sinds we gisteren aangekomen waren. Er was ergens een fit en er werd aan gewerkt.  “Encore une demie heure madame, nu peu de patiënte”. Maar water hebben we niet gezien. Ca c’est le Maroc zei een Franse dame tegen mij die ook de camping binnenreden. We zijn dan de volgend morgend vertrokken naar Moulay Idriss waar een camping was met water! Maar ja alleen bij de heren is warm water, straks hebben de dames ook warm water!!! Wasmachine, nee dat is er ook niet!! Dan maar de was met de hand gedaan. Nu zitten we op een zonnig terras dat uitkijkt op het marktplein in Meknes, een en al bedrijvigheid en een ritje met de caleche door de koning-stads kostte ons maar 3€.  De bus nemen is ook al bijzonder: volgens de heel vriendelijk campinguitbater komt er elk half uur een bus maar kan ook zijn van niet en er staat geen tijd op. Je hoort ze wel aankomen en als je ze hoort ga je naar de halte een half uurtje later. Zo kom je in Meknes! Dus proberen we dat maar nadat we een bus gehoord hadden! Maar er kwam geen bus, dan maar een taxi tegengehouden waar al mensen inzaten. Dan kost je de rit 10  Dhm, de bus 5. Achteraan zat een oude vrouw en we moesten er allebei naast. Opschuiven deed ze in geen geval, dus wij op onze smalste kant dan maar erbij! Nu nog uitvissen waar de bussen vertrekken terug naar de camping, en anders vinden we wel een taxi! Ca c’est le Maroc!!!!!

1. Dolf:
    4 januari 2018
    Leuk, maar niets voor mij.
    Dus voor jullie genieten maar knusjes in de camper!
    Groetjes
    Dolf
  2. Trees catteeuw:
    5 januari 2018
    Dag Lea en Jos
    Het is toch wel een reis met obstakels,maar jullie breien daar precies een mouw aan.Mooie foto s zo genieten we een beetje mee .
  3. Schok:
    6 januari 2018
    Mooi land, maar op een bijzondere manier... Het voornaamste is dat jullie genieten. Alle foto's zijn héél mooi hoor. Ik ben benieuwd wat er nog allemaal op het programma staat.
    Alvast fijne reis verder.
    Liefs
  4. Alex en Rita:
    7 januari 2018
    Amaai dat was opeen plakken dus, wat een beleving, dat heb je weeral meegemaakt dat pakken je zekeren vast niet meer af. En het weer zal allezins beter zijn dan hier. Gisteren 6 januari zaten we in Wenduine, het zeewater was 9 graden warm en achteraf was het een reuze mooi vuurwerk met vooraf kerstboom verbranding met heel veel rook.
    Groetjes en tot later.
  5. Bollaert Jozef:
    7 januari 2018
    Hallo Lea en Jos
    Alles hier ok !! Prachtige foto's ben blij dat jullie er van genieten i
    gr Jef en Roseke